Je důležité, abys o tom s někým mluvil/a. Jsme tu pro tebe.
Tyto příběhy jsou založeny na skutečných událostech. Jména aktérů a některé reálie byly v zájmu ochrany klientů Centra LOCIKA změněny.
Když k nám do LOCIKY přišel poprvé šestiletý Jindra, přinesl si s sebou nejoblíbenější hračky – dva samopaly.
Bylo by pěkné vidět za tím obyčejnou klukovskou fascinaci zbraněmi, nebýt toho, že mnohokrát viděl svého tátu, jak drží mámě pistoli u hlavy a řve na ni, že ji zabije. Byl svědkem toho, jak táta mámě vyhrožoval, sledoval ji, kontroloval jí mobil a přerazil jí nos. Jindru prý měl rád, bil ho a nadával mu jen výjimečně, a párkrát se mu svěřoval, že se maminky „zbaví“.
Jeho táta je v současnosti ve vazbě, to ale neznamená, že Jindru už nic netrápí. Strach o mámu a trvalý pocit ohrožení způsobil, že se nevyvíjí stejným tempem jako jiné děti. Ve škole byl zařazen do předškolní třídy, kam věkem patřil, choval se však jako mnohem mladší: téměř nemluvil, odmítal jíst příborem, pomočoval se. Neuměl navázat kontakt s dětmi ani dospělými. Jistě si dokážete představit, že připravovat se s takovými handicapy na vstup do školy jde opravdu těžce.
Jindra i jeho maminka docházejí pravidelně do LOCIKY už nějaký čas. Dětské advokační centrum pomáhá koordinovat ve spolupráci s OSPOD mezioborovou spolupráci při hledání řešení v nejlepším zájmu Jindry. Dětská psycholožka poskytuje Jindrovi specializovanou podporu a stabilizaci a terapeutka jemu i mamince pomáhá se vyrovnat se s tím, co zažil. Konzultace v LOCICE pomáhají mamince pochopit, proč je Jindra jiný než ostatní děti a jak může rozvíjet své rodičovské kompetence. Jindra pomalu dohání své vrstevníky a už si hraje i s jinými hračkami, než jsou samopaly.
Rodiče Kláry (10 let) a Tomáše (5 let) se rozvádějí, což probíhá za vyhrocených konfliktů a za používání fyzického násilí. Děti jsou hádek a bití svědky, do sporu vstupují, Klára zastává mamku, Tomáš zase tátu. Kláru trápí úzkosti a tiky, Tomáš se vzdorovitým chováním obrací proti matce a je na ni hrubý.
V Centru LOCIKA nejdřív mluvíme s rodiči. Vysvětlujeme, co děti při konfliktech zažívají a co naopak potřebují. Oba rodiče spolupracují a my je zapojujeme do našeho programu Dětství bez násilí. Daří se nám zaměřit jejich pozornost na děti, na jejich zásadní společný zájem. Rodina se následně v klidu odloučí, Klára a Tomáš se stěhují s maminkou, rodiče si ale zároveň domlouvají rozšířený kontakt s dětmi pro tatínka. Rodina v nové situaci funguje velmi dobře, rodiče se na plánovacích schůzkách scházejí v kavárně, občas společně vyzvedávají Klárku z terapie. Na terapii k nám dochází i Tomáš. Oba sourozenci velmi oceňují domluvu rodičů i to, že se k sobě chovají korektně. Děti jsou se stávající situací spokojené. Vracejí se ke svým zájmům a zálibám a začínají být zase jen dětmi.
Centrum LOCIKA kontaktuje otec čtyřleté Sáry, která žije s matkou a jejím přítelem. Sáru vídá každý sudý víkend a má podezření, že ji matčin přítel týrá. Sára zmiňuje sprchování studenou vodou, fyzické tresty, má modřiny na zádech. Dívka má noční můry, když se vrací k matce, hystericky pláče.
Sářina matka na konzultaci v Centru LOCIKA odkrývá druhou linii příběhu i velmi komplikovanou rodinnou situaci. Popisuje, že právě kvůli násilí se s dívčiným otcem rozešla. Její partner ji bil a kopal, ohrožoval nožem a plynovou pistolí. Všem útokům byla Sára přítomná. Policie sice třikrát násilníka vykázala z bytu, ten ale rozhodnutí nerespektoval, s čímž Sářina matka souhlasila. Rodiče se definitivně rozešli až po zásahu dědečka, který podal trestní oznámení. Sářina matka se na konzultacích svěřuje, že se partnera stále bojí, a odmítá se s ním setkat. Pár se momentálně taky soudí o péči o Sáru, otec se domáhá výhradní péče. Matka zároveň pochybuje o svých mateřských kompetencích, říká, že konflikty s dcerou neumí řešit, a připouští, že používá fyzické tresty. Sára se dětské terapeutce svěřuje, že se matčina nového přítele skutečně bojí. Nechce s ním trávit čas, zmiňuje fyzické tresty. Zaměřujeme se na další mapování vztahů v rodině, se Sárou se pravidelně vídáme, což má terapeutický ale i monitorovací efekt. Její matka se momentálně setkává s průvodcem pro dospělé, který ji podpoří v jejích rodičovských kompetencích, ve kterých si vůbec nevěří. Do terapie zapojujeme i Sářina dědečka, který je pozitivní a stabilizující postava holčičina života.
Jirkův tatínek přišel o práci, tak teď zůstává s ním a jeho malou sestřičkou doma. Táta dvanáctiletého Jirku často bije, doma se oddává alkoholu a o děti se vůbec nezajímá. Jirka má velký strach z dalšího bití a bolesti, a proto bojí se s ním bojí zůstávat doma. Má ale plán, že vezme sestru a utečou. Na chatu Dětství bez násilí nám píše, že neví, kam půjdou. Hledáme společně, kam by děti mohly odejít tak, aby to pro ně bylo bezpečné. Jirka důvěřuje svojí tetě, která bydlí ve vedlejší vsi. Podporujeme ho v tom, aby se jí svěřil, a plánujeme cestu k ní, aby byla pro děti co nejbezpečnější. Jirka se ozývá znovu za pár hodin. Dokázal i se sestrou k tetě sám přijet. Ta jedná velmi rychle a kontaktuje sociální pracovnici. Jirka na rozloučenou píše, že je nadšený z toho, že mu někdo dospělý věřil.
Název centra jsme vybrali podle postavy princezny LOCIKY z pohádek bratří Grimmů. LOCIKA je dítě, které vyrůstá samo ve věži daleko od svých rodičů. Má ale dost síly a odvahy na to věž opustit a zlomit zlé kouzlo. Pokud si chceš přečíst celou pohádku, klikni zde